Egyptisk dans
Vår dans har inget med tusenåriga
gudinneriter att göra. ”Magdansen” är en relativt ny dansform, skapad för
scenen runt 1920
Däremot finns det folkliga danser som har hållits relativt ursprungliga
genom tiderna av speciella artistfamiljer eller stammar, där både konsten
att spela och konsten att dansa fördes vidare genom generationerna, nämnas
bör Ouled Nail i Algeriet och Ghawazee i Egypten.
Egyptierna själva kallar dansen för Raqs Sharqi, dans från östern.
Ordet magdans finns nedskrivet i samband med Napoleons fälttåg i Egypten
under 1800-talet. Soldaterna lär ha sett kvinnor röra på kroppen på ett sätt
de inte var vana att se i dans. De kallade dansen de sett för Dance du
Ventre. Det kan ha varit första gången den här dansen kallades för
”magdans”.
Den dans soldaterna såg var en form av underhållningsdans som ofta dansades
av kvinnor från särskilda artisfamiljer.
Under 1800-talet i västvärlden blomstrade Orientalismen i västvärlden,
drömmen om orienten tog sig uttryck i resor, målningar och berättelser.
Många resenärer beskriver den dans de har sett som osedlig, Gustave Flaubert
som reste i Egypten runt 1849 berättar hur han tvingade en mycket berömd men
ganska ovillig dansös att visa sin dans. Man skall komma ihåg att den dans
dessa resenärer fick se var en vulgariserad form, de utbildade dansöserna
var bannlysta från Kairo. Den riktiga Raqs Sharqi, var en förbjuden dans för
väster-länningar. Den utfördes av kvinnor utbildade i sång, dans, poesi och
som ibland även kunde spela något instrument.
Dansen lever dock kvar
hos folket. Att fira ett bröllop eller en födelsedag utan en dansare var
otänkbart. Men från ca 1920 ändrar dansen karaktär, den splittras i två
grenar. Det börjar byggas upp kabaréer i Kairo med de franska kabaréerna som
förebild. Och nu börjar det som idag kallas magdans eller mer riktigt,
kabarédans, ta form.
Influenser
För att göra dansen mer
scenisk, tränade många av dåtidens stjärnor för ryska balettkoreografer, man
kan än idag se balettinfluenserna i kabaréstilen. Även de folkliga danserna
sätts under de ryska koreografernas ögon och görs mer sceniska.
1930-talets Hollywood hade en stor påverkan på den Egyptiska filmindustrin
och många av dansstjärnorna var även skådespelare. Amerika influerade även
kostymmakarna vid kabaréerna. Genom de här influenserna utvecklas
kabarékostymen, den så välkända med bar mage.
Till västerlandet
1889 visades dansen för
första gången i västerlandet på den stora världsutställningen i Paris. Där
underhöll en "Algerisk by" besökarna bl.a. med dans.
Det här var ju innan kabaréstilen uppfanns så dansarna var klädda från topp
till tå, ändå fångade de intresset av en amerikansk affärsman som 1893 på
världsutställningen i Chicago visade upp "byn".
Det kom dock inte så mycket folk som han hade hoppats så han började
marknadsföra samma föreställningen som vågad, ej för kvinnor och barn. Det
tricket fungerade och nu flockades publiken.
En kvinna från den "Algeriska byn" stannade kvar och började undervisa och
sakta men säkert spreds dansen i västvärlden. Det har säkert funnits
influenser från andra håll t.ex. i Europa men de är tyvärr ännu höljda i
historiens dunkel.
För att ses som en bra Raqs Sharqi dansare är det viktigt att man kan den
arabiska musiken. Det är inte som i t.ex. Indisk dans där man ofta dansar en
historia utan som dansare skall man uttrycka musikens alla nyanser, att föra
en dialog med musiken.
Musiken skiljer sig väsentligt från västerländsk musik genom att melodin
ofta är en relativt enkel slinga/skala där varje musiker improviserar sitt
instrument runt melodin och de olika rytmerna markeras med trummor.
I dag finns i Egypten, precis som i Sverige, olika typer av musik alltifrån
den klassiska musiken över folkmusiken och popmusik till hip hop.
|